freelancer_criza

Este deja evident că trăim vremuri dificile și că acestea ne-au luat pe nepregătite. Suntem practic într-o recesiune economică care abia începe să își arate colții. Multe afaceri își încetinesc motoarele în perioada asta, fie că sunt afectate în mod direct de coronavirus, fie că stau în expectativă încercând să își conserve resursele pentru că nu se știe ce va urma.

Este un mare noroc dacă în aceste condiții activitatea unui freelancer nu este deloc afectată, pentru că la urma urmei noi lucrăm într-un fel sau altul pentru afacerea altcuiva, iar acum cam toate afacerile încep să se zdruncine.

Și pentru că aici începe să fie din ce în ce mai mult un jurnal de freelancer, haideți să vă spun…

Cum se manifestă recesiunea economică concret, în activitatea mea

Criza aceasta a venit cam repede. Sunt pe cont propriu de doar 6 luni, dar nici o criză nu te întreabă când să vină, așa că nu e ca și cum aș avea de ales. Va trebui să o trăiesc și gata.

Faptul că “nu am toate ouăle într-un singur coș” adică nu am un singur tip de activitate care îmi aduce venituri, sper să mă ajute să depășesc perioada asta. Totuși, coșurile mele, deși separate, sunt foarte asemănătoare. Toate activitățile pe care le desfășor converg într-un fel sau altul spre marketing și publicitate, iar acesta este un sector cu o dinamică foarte incertă în perioadele de criză.

Lucrul cu clienții

Deja unul dintre clienți m-a anunțat că nu mai poate aloca bani pentru publicitate în perioada aceasta, pentru că se așteaptă la pierderi mari și va trebui să direcționeze tot bugetul spre a-și susține afacerea și angajații până la redresarea situației. Încetarea acestui contract nu-mi pică deloc bine.

Un alt client, dimpotrivă, consideră că singura șansă de a depăși dificultățile perioadei este să își fidelizeze clienții, să îi atragă cu servicii noi, cu reduceri de prețuri, etc. Pentru asta are nevoie de inspirație și de curaj în primul rând. Din fericire pentru mine are nevoie și de publicitate, deci fotografii de produs, flyere și articole noi pe site. În condiții normale, pentru lucrurile pe care le voi face în plus, aș fi făcut un act adițional la contract și i-aș fi cerut bani în plus. Dată fiind perioada pe care o traversăm, interesul meu este ca acestui client să îi fie bine, să nu îl mai împovărez și eu cu costuri suplimentare. Dacă lui îi va fi bine, și eu voi avea de lucru în continuare. Așa că am decis că voi munci ceva mai mult pentru aceeași bani.

Un lucru este foarte interesant de observat: cei doi clienți au exact același obiect de activitate, în același oraș, sunt prieteni și acum câteva luni unul dintre ei m-a recomandat celuilalt. Așa am ajuns să lucrez cu amândoi. Dar iată că traversând aceeași criză, abordările lor sunt diferite. Rămâne de văzut care dintre ei a avut dreptate. Eu una nu pot decât să mă bucur că nu gândesc la fel și că nu am pierdut colaborarea cu amândoi deodată.

Blogul culinar

Pe Bucate Aromate, care pentru mine este una dintre sursele de venit, reclamele AdSense parcă dau semne că nu s-ar simți foarte bine și este de așteptat să fie așa pentru că multe firme își vor revizui acum bugetele de publicitate. La fel și brandurile cu care colaborez direct și care, poate, vor derula mai puține campanii în perioada următoare. În această situație, nu cred că dacă intensific efortul și postez mai multe rețete mă ajută să cresc veniturile, așa că voi menține ritmul de până acum. Nici să aloc mai mult timp decât până acum rețelelor sociale nu consider că mă ajută pe termen lung. Așadar, chiar dacă voi avea, poate, ceva mai mult timp liber, nu îl voi petrece nici gătind mai mult, nici activând mai mult în social media decât până acum.

Și totuși, ce e de făcut când te lovește criza și te trezești dintr-o dată cu mai puțin de lucru, dar cu mai mult timp liber? Oho, câte sunt de făcut! Slavă Domnului că am parcurs câteva crize pe la job-urile mele anterioare! Mi-a prins bine să trec prin asta din postura de angajat.

Ce am învățat despre crize în multinaționalele în care am lucrat

  • Existența unui fond de rezervă este obligatorie

Cred că orice freelancer știe că un fond de rezervă care să îți acopere minusurile din perioadele cu încasări mai mici sau chiar fără încasări, este esențial. Fondul de urgență se construiește trecând lunar, un procent din venituri într-un cont de economii sau într-un cont diferit de cel curent. Cu cât e mai mare acest fond, cu atât mai relaxat vei fi și mai apt să te gândești la soluții.

  • Fii la zi cu plata tuturor taxelor și impozitelor

Nici asta nu e ușor de făcut! După ce că ești în dificultate, să mai dai și bani? Dacă îi datorezi, da, dă-i, și anume repede! Pentru că nu știi cum vor evolua lucrurile, nu știi ce vremuri vin, iar niște datorii care acumulează dobânzi sau penalități este ultimul lucru care îți trebuie, mai ales dacă are legătură cu statul român. În cazul în care ai datorii la bancă, poate găsești înțelegere și condiții bune pentru o reeșalonare. Oricum, merită să încerci.

  • Analiza cheltuielilor și redimensionarea acestora

Nu mi-a plăcut deloc când multinaționala ne-a tăiat cafeaua, ceaiul și fursecurile gratuite pe care le găseam oricând în oficiu, dar a fost o lecție bună și am băgat-o la cap. Când te lovește criza, iei un pix și analizezi la sânge toate costurile pe care le ai. Nu mai e loc de beneficii, trebuie să tai orice cheltuială care nu contribuie în mod direct la profitul afacerii și să reduci cât de mult poți toate celelalte costuri. Poate renunți la abonamentul la hub și lucrezi de acasă, de exemplu. De asemenea, merită să încerci orice renegociere cu furnizorii de servicii, softuri, echipamente, etc.

  • Recalculează-ți tarifele

Este o perioadă dificilă pentru toată lumea și suntem cu toții interconectați. Afacerile noastre depind unele de altele și trebuie să depășim împreună criza prin care trecem. Fiecare trebuie să ne facem partea noastră de concesii, așa că fii pregătit să îți reduci tarifele pentru anumite servicii în caz că ți se solicită acest lucru. Recalculează-ți rata orară și actualizează-ți rate card-ul.

  • Ține-ți clienții aproape

Chiar dacă recesiunea economică a făcut ca drumurile voastre să se despartă pentru o perioadă, crizele trec, oamenii și relațiile cu ei, rămân. Ține legătură cu clienții tăi, întreține relația. Mai sună-i din când în când, mai întreabă-i cum le merge și cu ce i-ai putea ajuta.

  • Ai timp liber? Investește-l!

Am traversat crize majore la 2 dintre firmele la care am lucrat. Dacă citește vreun navalist pe aici, cu siguranță știe ce roller coaster a fost industria navală în ultimii 10 ani. I-am prins în plin! Ambele firme, multinaționale, au avut pe cineva acolo sus care a anticipat lucrurile și a pus la punct un plan pentru perioadele de genul acesta când nu existau contracte și nu aveau ce să le dea de lucru angajaților.

Pentru mine, din postura de simplu angajat, acestea au fost perioadele în care am învățat și m-am dezvoltat cel mai mult în direcții conexe meseriei mele. De ce? Pentru că ambele companii au folosit aceste perioade de non-activitate ca să își instruiască personalul în alte direcții. În astfel de perioade am făcut o mulțime de cursuri, de la limba engleză, până la PR, comunicare și grafică. Dacă acum știu o brumă de engleză, acest lucru se datorează crizei economice care a lovit firma la care lucram în 2008. Iar dacă știu să lucrez în Corel Draw, Photoshop și Adobe Illustrator se datorează dificultăților pe care industria navală le-a traversat în 2017-2018.

Ce am învățat din asta? Că e bine să folosești perioadele de criză pentru tot ceea ce poate ți-ai dorit să faci și nu ai găsit timp. Câteva idei:

  • Învață ceva nou sau aprofundează ceva ce îți dorești să știi mai bine. Poți face acum cursuri de orice fel. Sunt o mulțime de variante în fiecare oraș sau online, cu bani sau gratuite. Trebuie doar să fii atent la calitatea acestuia, a lectorilor și a informațiilor transmise. Nu suntem în situația să facem cursuri de dragul unor diplome, facem cursuri ca să învățăm ceva.
  • Pune ordine în acte. Știi teancul ăla de hârtii aruncate într-un sertar pe care ți-ai promis acum câteva luni că le pui la locul lor și pentru care nu ai avut niciodată timp? Acum ai!
  • Fă-ți o listă cu alte probleme amânate din lipsă de timp: poate ceva vizite pe la bancă, pe la Anaf, pe la primărie, pe la Casa de Pensii sau mai știu eu ce autoritate unde nu ai găsit timp să ajungi. Acum ai!
  • Fă-ți un blog, un site de prezentare sau poate e nevoie să îl reorganizezi pe cel vechi (exact cazul meu 😀 )
  • Mai mult ca sigur ești și tu ca cizmarul care nu are cizme, croitorul fără haine, etc. Acum e momentul să îți faci în sfârșit un rate card bine gândit dacă nu ai deja unul, un media kit, o prezentare profesională a firmei tale sau a activităților pe care le desfășori.
  • Lucrează la o strategie pentru viitor. Adună la un loc toate ideile care ți-au fluturat prin minte și pe care nu ai avut timp să le pui în practică. Analizează-le una câte una, vezi care dintre ele se mai potrivește cu momentul actual și construiește o strategie în jurul ei.
  • Citește toate acele cărți pentru care nu ai avut timp până acum.
  • Sună-ți prietenii pe care i-ai neglijat când aveai de lucru până peste cap!
  • Ocupă-te de sănătatea ta. Poate ai amânat niște controale, poate trebuie să mergi la dentist sau să îți schimbi ochelarii.

Cam asta este ceea ce gândesc eu legat de perioada complicată și incertă pe care o traversăm. Cu siguranță nu e suficient, se pot face încă multe alte lucruri folositoare.

Dacă voi vedeți lucrurile altfel, dacă sunteți mai optimiști sau mai pesimiști decât mine, tare m-aș bucura să îmi spuneți asta într-un comentariu. Sau poate aveți și alte idei despre cum am putea să traversăm perioada asta în așa fel încât să ieșim din ea mai întăriți și mai înțelepți? Le aștept și pe acelea!

0 raspunsuri

Lasă un răspuns

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lasă un răspuns